Denis Bouhineau

Principes
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Il y a quelques mois, nous avons jouer avec mes collèges au jeu des "principes" :
  rédiger les principes pour la conception, l'utilisation, ... d'EIAH allant vraiment en classe. C'est en anglais mais je vais les traduire bientôt, il y en a 19, vous pouvez donc ajouter le 20ième pour faire un compte rond.

(disponible aussi dans le papier Nicaud JF., Bouhineau D., Chaachoua H., Trgalova J., "Developing Interactive Learning Environments that can be used by all the classes having access to computers. The case of Aplusix for algebra." in Le Hung Son, N. Sinclair, J.-B. Lagrange, C. Hoyles (eds.) Proceedings of the ICMI 17 Study Conference "Digital technologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the terrain", Hanoi, Vietnam, 3-8 December 2006. et dans Les cahiers Leibniz )

1.     The tasks proposed by the ILE must be part of the curriculum.

2.     The activities must be close to the usual activities of the curriculum. This includes a place for errors and a general interaction mode with little scaffolding (there is scaffolding when the system executes a part of the task).

3.     The main representations at the interface must be close to the usual ones. Other representations must be added only for didactical reasons.

4.     There must be transfer on paper. After an adequate amount of activities with the computer, students must have better scores on paper tests.

5.     Teacher must be able to use the ILE in the theoretical framework, either explicit or implicit, they are used to.

6.     The domain of the ILE must be large.

7.     The manipulation of the representations must be natural (not involving intermediary representations) and easy.

8.     The ILE must be in the natural language used in the school.

9.     The familiarization with the system must be easy. When the overall interaction is complex, there must be different stages so that the familiarization of each stage is easy.

10.            When important features of the system depend on human choice, parameters must allow teacher’s decision on the behavior of the system.

11.            The ILE must present some added value compared to traditional environment.

12.            The ratio between the time for familiarization and the duration of learning activities must be low (maximum 20%).

13.            The interaction modes and the feedbacks must allow a good level of autonomy of the students when they use the ILE, so that the load for the teachers is not heavy.

14.            The time the teachers need for preparing learning situations must be short.

15.            Information concerning the student activities must be accessible to the teachers.

16.            The teachers must be involved in the global learning process.

17.            The price of the system must be adapted to schools. When the system requires the use of another system, like a CAS, this system must not be expensive, and must be easy to obtain or included in the installation package.

18.            The installation of the system must not be complex, because it is often done by teachers who have no advanced knowledge in computer science.

19.            The organization developing the ILE must be durable (10 years or more), because an ILE must evolve (correction of bugs, development of new functionalities, etc.).


posted by Denis Bouhineau on Wednesday 17th, January 2007 (14:30) - comments (3) - permanent link


Comments

posted by Denis Bouhineau on Wednesday 17th, January 2007 (14:34)

j'ajouterais bien un (ou deux) principe(s) :
- il faut qu'il y ait, au préalable, un ordinateur disponible dans la situation de classe normale (sinon, cela signifie que pour utiliser l'EIAH il faut commencer par faire un travail d'introduction de l'ordinateur dans la situation de classe normale, et on prend le risque de découvrir que ce travail se révèle exhorbitant)

et si on imagine un EIAH communiquant sur internet :
- il faut qu'il y ait au préalable une connexion internet disponible dans la situation de classe normalee
posted by Denis on Tuesday 6th, February 2007 (10:11)

Traduction

  1. Les tâches proposées par les EIAH doivent faire partie du curriculum.
  2. Les activités doivent être proches des activités usuelles du curriculum. Cela inclus une place pour l’erreur et un mode général proposant un peu d’étayage (il y a étayage quand le système exécute une partie de la tâche)
  3. Les principales représentations à l’interface doivent être proches des représentations usuelles. D’autres représentations ne doivent être ajoutées que pour des raisons didactiques.
  4. Il doit y avoir un transfert vers l’environnement papier-crayon. Après un temps adéquate d’activités sur ordinateur, les élèves doivent avoir de meilleurs scores sur des tests papiers.
  5. Les enseignants doivent pouvoir utiliser les EIAH dans le cadre théorique, explicite ou implicite, qu’ils utilisent habituellement.
  6. Le domaine d’application de l’EIAH doit être suffisamment large.
  7. La manipulation des représentations à l’interface doit être naturelle (ne nécessitant pas de représentation intermédiaires) et facile.
  8. L’EIAH doit être dans la langue usuelle de l’école..

posted by Denis on Tuesday 6th, February 2007 (10:15)

Un autre principe ...

Il ne faut pas être trop en avance sur son temps, car
    en général, les technologie sont en avances sur les usages, et
    en général, les usages grands publics sont en avances sur les usages à l’école


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